Scroll to top

„Fă ce îți place și nu vei simți că muncești o zi din viața ta!”

Poveste scrisă de Romanița Oprea

Senator Parlamentar. Voluntar. Îi place să promoveze lucrul în comunitate și să îi motiveze pe cei din jur a schimba lumea. Este licențiată în Istorie și are studii de PR. În prezent, Andra Mihaela Costache este și ambasador al campaniei LikeRom, care în anul Centenarului își propune să creeze o platformă unde persoanele din comunitatea romă să fie inspirate de exemplele de succes ale celor din jur.

Primul lucru pe care oricine îl observă când o cunoaște pe Andra este pasiunea ei, regăsită în fiecare cuvânt pe care îl pronunță. Nu ai cum să nu observi cât de implicată este în fiecare decizie profesională pe care a luat-o de-a lungul timpului.

Parcursul profesional al Andrei a început în 2015, cu un internship în HR la Arcelor Mittal și a continuat la o firmă de IT, tot în HR. Născută și crescută în Galați, a ales să rămână în orașul natal pentru a aduce schimbări în bine în comunitatea în care a crescut.

În prezent, evoluția ei profesională se îndreaptă în două direcții. Din iulie 2017 a devenit parte din Senatul României, ca și Consilier Parlamentar pentru George Stângă. În același timp, iși continuă cariera în HR, ca manager la IV Future. Din funcția de Consilier Parlamentar, Andra se ocupă de organziarea evenimentelor și a meeting-urilor, research pentru problemele parlamentare, dezvoltare de politici publice, campanii de electorat, raporturi anuale și muncă administrativă.

“Atât în viața personală, cât și în viața profesională, cred că sunt un om pasional. Pun pasiune în tot ceea ce fac, și merg pe un principiu: Fă ceea ce îți place și nu vei munci în viața ta. Așadar, încerc să fac toate lucrurile care îmi aduc satisfacție la nivel sufletesc.” spune Andra.

Cele două joburi ale Andrei sunt în domenii destul de diferite. Pasiunea ei pentru resurse umane a apărut după ce a participat la o conferință unde unul dintre speakeri a spus că HR-ul nu este despre oameni, ci despre rezolvarea problemelor. Atunci s-a regăsit în domeniu – mereu i-a plăcut să le rezolve problemele celor din jur și să le ofere opțiuni mai bune.

Nici jobul de la firma de IT nu-i îndeplinește aceastea pasiune pe deplin. Cu asta o ajută volunariatul și politica.”Politica a venit întâmplător. Așa s-au așezat lucrurile. Am lucrat la un proiect de suflet. Este vorba de conferințele TEDx și prin acest eveniment am ajuns să lucrez și în politică, în paralel cu ceea ce făceam în mediul corporate.”

La doar 25 de ani, Andra este deja determinată și focusată asupra carierei ei. Face parte din noul val al tinerilor din România care sunt profund implicați în comunitatățile din care fac parte pentru a rezolva problemele cu care se confruntă.

În tonul ei se poate vedea dorința de a face bine, de a ajuta, de a lua atitudine. Nu așteaptă ca lucrurile să fie făcute, ci acționează. Pe lângă cariera în politică, Andra s-a implicat în diferite programe de voluntariat, pentru diverse cauze. Este fostă membră a Rotaract, iar în prezent face parte din Rotary Vigoris Galați. Este co-fondatoare al Centrului de Inițiativă Comunitară, o asociația a cărei misiune este de a identifica nevoile culturale, educaționale și sociale ale comunității. Scopul centrului este de a găsi mijloacele și resursele necesare pentru a răspunde acestor nevoi. Printre valorile asociației se numeră educația continuă, echilibrul, onestitatea, munca în echipă și ajutorarea celor din comunitate.

“Ceea ce facem în ONG-uri are într-adevăr un impact. În schimb, impactul este unul destul de micuț, sau la nivel de comunitate locală. Deși e un impact micuț, trebuie să ne gândim la un singur lucru: acțiunile noastre par destul de mici, dar oceanul nu e format dintr-o multitudine de picături? Și astfel, ce fac eu aici, ce fac alții în București și în orice alt colț din țară, oriunde în lume, poate crea la un moment dat valul de care avem nevoie.”, explică Andra.

Nu s-a lăsat influențată de eșecurile pe care le-a avut de-a lungul timpului. În loc să se dea bătută, a ales să învețe ce să facă pentru a deveni mai bună, ce să imbunătățească la ea însăși pentru a avea succes, cum să facă acest drum pe care l-a ales să fie cel mai bun. Cu acest fel de a gândi, oportunitățile au început să apară. Acum, mulți tineri o văd ca pe un model.

De curând, Andra a devenit parte din campania LikeRom. Mai exact, ea a fost aleasă ca unul dintre cei 10 ambasadori ai campaniei. Faptul că este de etnie romă, spune ea, nu e cunoscut de multă lume. Și asta pentru că, ani de zile, nu a spus celor din jur despre etnia ei. Spune cu sinceritatea că i-a fost greu să recunoască această identitate. “M-am ferit de multe ori să spun că sunt de entie romă. Nu cred că am spus-o în prea multe context, dorind să nu fiu judecată sau să nu fiu într-o categorie stigmatizată. Astă e adevărul în România. De când am avut curajul să fac asta, cred că mă simt mult mai bine cu mine. Sunt mult mai ok și am mai mult curaj.” spune Andra.

Ce s-a schimbat? “Discursul lui Gelu Duminică de la TEDx despre prejudecăți m-a influențat mult. Îi luam interviu și în timpul unei întrebări i-am spus că bunicul meu era rom. Mi s-a părut natural. Ce-a urmat după cred că a fost o conștientizare și maturizare, am realizat că să fii diferit înseamnă să fii unic. Ceea ce suntem pe interior și ceea ce simțim este ceea ce ne reprezintă. Cariera, jobul sunt construite. Astăzi le avem, mâine s-ar putea să nu. Ceea ce rămâne este cine suntem cu adevărat”.

Acesta e principalul motiv, în opinia ei, pentru care o platformă precum LikeRom trebuie să existe și să vorbească pentru profesioniștii romi cărora încă le este frică să își asume moștenirea culturală. Este convinsă că le va da imboldul necesar pentru a-și asuma identitatea. Deși nu s-a simțit discriminată, o afectează când îi vede pe cei din jur – prieteni, colegi, parteneri – că vorbesc despre comunitatea romă cu ură, apelând la idei preconcepute despre etnia lor ca o scuză pentru a judeca anumite comportamente. “Și asta e mai rău decât să fii discriminat direct. Mă simt neputinciosă să schimb niște perspective atât de înrădăcinate.”

Tipul acesta de gândire iși propune LikeRom să schimbe. Acestă campanie spune poveștile de success ale 10 profesioniști, care vor să fie imaginea comunității pentru a-i inspira pe cei din jur să se alăture.

“Am învățat că, în viață, cea mai mare plăcere a mea este să fac ce ceea ce alții îmi spun că nu pot face. În viitor, aș vrea să le combin puțin, ceea ce fac pe partea de politică cu voluntariatul. Să lucrez pe diplomație umanitară, unde cred că aș putea avea un impact”.

Povestea LikeRom a fost publicată pe Business Review.